دوره 1، شماره 2 - ( 6-1400 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 148-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


پارک علم و فناوری ایلام
چکیده:   (837 مشاهده)
این پژوهش با هدف تبیین عوامل زیست ­بوم کارآفرینی در دانشگاه ­ها و مراکز آموزش عالی کشور انجام شد که از منظر گردآوری داده ­ها از نوع میدانی، از منظر کنترل متغیرها از نوع غیرآزمایشی، از لحاظ هدف؛ کاربردی و از لحاظ روش؛ جزء تحقیقات آمیخته­ اکتشافی- متوالی می‌باشد. جامعه­ آماری مورد بررسی فعالان استارت آپی کشور بودند. با استفاده از فرمول کوکران، نمونه‌ای به ­حجم ۲۸۶ نفر به­‌صورت تصادفی انتخاب شد. به­­ منظور تجزیه و تحلیل داده ­ها از نرم ­افزار SPSS۲۲ استفاده گردید. مطابق یافته ‎ها؛ مؤلفه­ سیاست­ بهواسطه­ عامل ­های تقویت بخش خصوصی، تعیین متولی، حمایت از کارآفرینی مولد، توسعه­ متوازن، جذابیت مالی جهت ورود به زیست­ بوم، مؤلفه­ فرهنگی بهواسطه­ عاملهای الگوهای موفق کارآفرینی، توسعه­ فرهنگ کارآفرینی و تفکر کارآفرینانه، مؤلفه­ سرمایه­ انسانی بهواسطه­ عاملهای زیست­ بوم آموزش مهارت‌های کسبوکار، بازنگری در ساختار آموزش عالی، پرورش نیروی انسانی، ترغیب اساتید به کارآفرینی و هدفمندکردن بودجه دانشگاه­، مؤلفه­ حمایت به ­واسطه عامل ­های نقش مشاوران، تأمین فضای فیزیکی، زیرساخت های قانونی و نهادهای حامی کارآفرینی، مؤلفه­ بازار بهواسطه شبکه‌­سازی، بستر رقابتی و چهره­ سیاسی بازار کشور و مؤلفه­ سرمایه­ مالی بهواسطه عامل ­های دسترسی به منابع­ مالی و تزریق مالی به هنگام تعریف شدند. قابل ذکر است، با ایفای نقش مؤثر دانشگاه ­ها و مراکز آموزش عالی دانشجویان و دانش ­آموختگان به سلاح مهارت‌های کارآفرینی مجهز شده و برای راه‌اندازی کسبو­کار خود ترغیب می‌شوند، لذا پیشنهاد می­گردد دانشگاه ­ها و مراکز آموزش عالی کشور با دیگر بازیگران و فعالان عرصه کارآفرینی تعامل پویا و سازنده ­ای برقرار نمایند.  
  
 
متن کامل [PDF 675 kb]   (366 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1400/12/7 | پذیرش: 1401/10/17 | انتشار: 1401/10/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.