موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
چکیده: (۱۶۷۷ مشاهده)
با توجه به انباشت و تراکم دانش علمی در دانشگاههای امروزی، انتظار میرود که آنها سهم قابل توجهی در توسعه و اقتصاد دانشبنیان و همچنین ایجاد و تقویت جامعه دانشی داشته باشند. بهعلاوه، بر اساس ویژگیهای مختلف و متنوع نسلهای دانشگاهی، سهم دانشگاههای کارآفرین در توسعه داناییمحور و همسویی آنها با اقتصاد دانشبنیان بیش از سایر انواع نسلهای دانشگاهی است. دانشگاه کارآفرین بهعنوان نسل سوم نظام دانشگاهی یکی از سناریوهای دانشگاه آینده برای مشارکت نظام آموزشعالی در فرایند توسعه ملی داناییمحور است. کارآفرینی، دانشگاهی از راهبردهای کلیدی ارتقای سطح مسئولیتپذیری اجتماعی و پاسخگو کردن نهاد علم و تحقق اهداف تغییر اجتماعی و توسعه پایدار است. در این پژوهش، با ارزیابی پنج دانشگاه ایرانی به روش مطالعه موردی بر مبنای چارچوب راهنمای کمیسیون اروپایی و سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه، میتوان نتیجهگیری کرد که دانشگاههای ایران، مسیر بسیار طولانی و دشوار برای تحول و تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین، پیش رو داشته و سهم و نقش نسبتاً ناچیزی در توسعه داناییمحور و اقتصاد دانشبنیان داشتهاند. تقویت کارکردهای آموزش و پژوهش، توسعه نوآوری و علم باز، تحول دیجیتال، گسترش تحرک علمی بینالمللی، متنوعسازی منابع مالی، انعطاف در روشها و جذب و بکارگیری منابع انسانی، توسعه زیرساختهای نرم و سخت پشتیبانی از کارآفرینان، از ملاکهای کلیدی برای تحقق دانشگاه کارآفرین و به تبع آن، ارتقای سهم و نقش دانشگاههای ایران در توسعه و اقتصاد دانشبنیان میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1400/7/26 | پذیرش: 1400/11/3 | انتشار: 1401/10/21