هدف پژوهش حاضر، بررسی کیفیت گزارش های ارزیابی درونی گروه های آموزشی دانشگاه های دولتی ایران با رویکرد فراارزیابی میباشد. این پژوهش؛ شامل دو بخش کمّی و کیفی میباشد. در بخش کمّی، جامعه پژوهش؛ شامل تمامی گزارشهای ارزیابی درونی گروههای آموزشی موجود در سازمان سنجش تا سال ۱۳۹۵ میباشد. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد ۳۶ گزارش از پنج گروه آموزشی علوم انسانی، علوم مهندسی، علوم پایه، علوم کشاورزی، و هنر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. به منظور پاسخ به سوالات پژوهش از پرسشنامه فراارزیابی محقق ساخته برای بررسی کیفیت گزارش های ارزیابی درونی استفاده شد. با استفاده از روش پایایی بین دو ارزیاب، میزان پایایی پرسشنامه ۸۷ درصد محاسبه شد. جهت تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه از آمارههای توصیفی استفاده گردید. یافته های پژوهش با استفاده از تحلیل دادههای پرسشنامه نشان داد که کیفیت تدوین گزارشهای ارزیابی درونی در گروههای مختلف مناسب بوده است. هر چند که در برخی موارد، بویژه در مبحث کیفیت محتوا، نیازمند بهبودبخشی هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1399/4/11 | پذیرش: 1400/8/16 | انتشار: 1401/10/21