XML English Abstract Print


موسسه پژوهش وبرنامه ریزی
چکیده:   (171 مشاهده)
آموزش عالی به عنوان یک نهاد، دارای سابقه‌ای دیرین ولی به عنوان یک حوزه مطالعاتی، موضوعی نسبتا جدید محسوب می‌شود؛ که اثربخشی و تأثیر آن بر زندگی بشری فراتر از تصور است. در دانشگاه سه کارکرد آموزش، پژوهش و عرضۀ خدمات تخصصی در جریان است و هر سه این کار ویژه ها در بستری به نام برنامه درسی به عنوان قلب آموزش عالی تحقق می­یابد. در نظام‌های آموزش عالی جهان تنوع بسیار گسترده‌ای در خصوص رویکرد، سیاست وتدوین برنامه‌های درسی وجود دارد که در سه طبقۀ متمرکز، نیمه‌متمرکز و غیر متمرکز قرار می‌گیرد. در ایران نیز تجربه تدوین برنامه‌های درسی در دو طیف نیمه‌متمرکز و متمرکز در نوسان بوده و تغییرات نسبتاً قابل توجهی را پشت سرگذاشته است که نیازمند تأملی عمیق است. هدف مقاله  حاضر، بررسی سیر سیاستگذاری و رویکرد حاکم در هر دوره، از گذشته تا به امروز  در نظام برنامه­ریزی درسی در آموزش عالی ایران است. این پژوهش در یک سپهر کاملا کیفی با رویکرد توصیفی و با استفاده از تحلیل روایت انجام شد. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که آموزش عالی ایران وضعیت گذشته را که سیاست متمرکز و اعمال قدرت از بالا به پایین  بوده را پشت سرنهاده و به سمت نیمه متمرکز متمایل شده است. گرچه  پیش شرط وضعیت مطلوب (تمرکز زدایی) نیازمند دستیابی دانشگاه­ها، ذی نفعان و نهادهای سیاسی به بلوغ کافی است. در پایان، راهکارهایی برای گذار از وضعیت موجود ارائه شده است.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1403/4/13 | پذیرش: 1403/8/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه اقتصاد توسعه دانش بنیان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Economics of Knowledge_based Development

Designed & Developed by : Yektaweb