علامه طباطبایی
چکیده: (388 مشاهده)
پاندمی کرونا (کووید-19) تحولات عمیق در نظام آموزش عالی سراسر جهان ایجاد کرد. این دگرگونی فرصتها و چالشهایی را برای بینالمللیشدن آموزش عالی در ایران و جهان به همراه داشت و رویکردها و ساختارهای آموزشی را به طور قابل توجهی تحتالشعاع قرار داد. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی به دنبال فرصتها و چالشها جهت ارتقای روند بینالمللی شدن آموزش عالی انجام شده است. در این راستا، مصاحبههای نیمهساختاریافته عمیقی با 17 نفر از خبرگان و متخصصان برجسته در حوزه بینالمللی شدن آموزش عالی صورت گرفته است.
تجزیه و تحلیل متن مصاحبهها در مرحله اول، منجر به استخراج 262 عبارت به عنوان کدهای اولیه شد. سپس، این کدها در مراحل مختلف مورد بررسی و بازبینی قرار گرفتند و در نهایت، فرصتها، چالشها و راهکارهای مرتبط در قالب دستهبندیهای مجزا ارائه شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اکثر مشارکتکنندگان، پاندمی کرونا را فرصتی برای حضور آموزش عالی ایران در عرصههای بینالمللی تلقی میکنند و بر این باورند که این بحران، شتابدهنده روند بینالمللی شدن آموزش عالی بوده است. علاوه بر این، نتایج حاکی از آن است که با اتخاذ رویکردی مناسب و تبدیل چالشها به فرصتها، میتوان گامهای موثری در جهت ارتقای آموزش عالی در دوران پساکرونا برداشت.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1402/2/25 | پذیرش: 1402/11/14 | انتشار: 1403/8/12