Bahrami F, Shahmoradi B. Knowledge-based Companies and their Alignment with the Capabilities of the Iranian Economy - Product space approach. Journal of Economics of Knowledge_based Development 2021; 1 (2) :1-30
URL:
http://jud.irphe.ac.ir/article-1-81-fa.html
بهرامی فریده، شاهمرادی بهروز. شرکتهای دانشبنیان و همسویی آنها با قابلیت های اقتصاد ایران - رویکرد نقشه فضای محصول. فصلنامه اقتصاد توسعه دانش بنیان. 1400; 1 (2) :1-30
URL: http://jud.irphe.ac.ir/article-1-81-fa.html
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
چکیده: (497 مشاهده)
شرکتهای دانشبنیان و تولیدات آنها در حال تبدیل شدن به یکی از اجزای اصلی اقتصاد کشور است که بهعنوان موتور محرّک اقتصاد نوآوری کشور و یکی از گزینههای مهم صادرات غیرنفتی از جایگاه ویژهای برخوردار است. سوالی که در اینجا مطرح میشود میزان همراستایی تولیدات این شرکتها با قابلیتهای فعلی اقتصاد ایران است. به همین منظور در این پژوهش، سعی شده تا به بررسی وضعیت فعلی محصولات رقابتپذیر اقتصاد ایران و شرکتهای دانشبنیان از منظر شاخص پیچیدگی و نقشه فضای محصول بپردازیم.
یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که از منظر رویکرد پیچیدگی؛ تولیدات شرکتهای دانشبنیان، مسیر متفاوتی نسبت به اقتصاد ایران پیش گرفتهاند که در صورت ادامه چنین مسیری در کنار رفع تحریمها و باز شدن اقتصاد، احتمال عدم موفقیت بخش عمدهای از شرکتهای دانشبنیان دور از انتظار نخواهد بود. نتایج مبین آن است که در صورت حمایت آن دسته از شرکتهای دانشبنیانی که همسو با مرز قابلیتهای مولد کشور هستند میتوان شاهد رشد و توسعه روزافزون این شرکتها و به تبع آن اقتصاد کشور باشیم.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1401/1/28 | پذیرش: 1401/3/31 | انتشار: 1401/10/21